Reklama

NEWSLETTER

wpisz adres e-mail:

zapisz  wypisz  

aktualności gospodarcze artykuły szkoleniowe informacje z firm
szkolenia firmy szkoleniowe windykacja produkty finansowe targi i wystawy

W PartnerHandel.pl udostępniamy Największą Giełdę Biznes Ofert


SZTUKA WOJNY


BIBLIA HANDLOWCA

ARTYKUŁY SZKOLENIOWE
Franczyza - cudzy pomysł, Twoje zyski

Myślisz o własnym biznesie, ale nie  masz pomysłu na jego realizację? Posiadasz kapitał i chęć działania, lecz boisz się, że niewłaściwie ulokujesz swe pieniądze? Może czas zastanowić się nad franczyzą – cudzym pomysłem w Twoim wykonaniu.

Poznaj franczyzę i zarabiaj na niej!
Franczyza (ang. franchising) funkcjonuje w naszym kraju już przeszło 20 lat, ale nadal wiele osób nie wie na czym polega ta forma działalności. A niewiedza jest hamulcem rozwoju. W wielkim skrócie można powiedzieć, że franczyza, to system sprzedaży, który opiera się na współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Ten pierwszy może się zazwyczaj pochwalić wyrobioną marką i ugruntowaną pozycją na rynku. Dla zwiększenia swych dochodów podpisuje on umowę z franczyzobiorcą, który kopiuje ów pomysł na biznes pod szyldem franczyzodawcy. Korzyści odnoszą obaj – jeden zyskuje na sprzedaży licencji i procentowym udziale w dochodach, a drugi zmniejsza ryzyko inwestycji i korzysta z doświadczenia i renomy „opiekuna’.

Franczyza po polsku
Franczyza rozwija się już od kilku stuleci, ale prawdziwy boom na nią przyszedł w Stanach Zjednoczonych w 2. Poł. XX w. Dziś działalność franczyzowa w tym kraju tworzy znaczną część PKB. W Polsce sygnałem dla jej rozwoju był upadek komunizmu. Obecnie na naszym rynku znaleźć można 600 ofert franczyzowych. Decydując się na franchising Polacy najczęściej inwestują w branżę gastronomiczną. Właśnie z tego sektora pochodzi sztandarowy przykład franczyzy – McDonald’s. Na gastronomii świat się jednak nie kończy. Wielu franczyzobiorców dorobiło się dzięki branży odzieżowej, spożywczej czy edukacyjnej.

Edukacja kluczem do sukcesu
Biorąc „pod lupę” branżę edukacyjną, zauważyć można, że franczyza staje się coraz bardziej popularna i z każdym miesiącem rośnie grono franczyzodawców i franczyzobiorców. Trend ten wynika ze względnego bezpieczeństwa inwestycji w naukę i nieograniczonej ilości odbiorców – na kursy komputerowe czy językowe uczęszczają ludzie w każdym wieku. Niezależnie od koniunktury gospodarczej ludzie podnoszą swe kwalifikacje zawodowe w nadziei na awans i lepsze zarobki. Stąd spore zyski firm zajmujących się edukacją i zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców współpracą z nimi. Przykładem może być firma Axon Global, która prężnie rozwija się na europejskich rynkach, w tym także w Polsce. Dzięki nowoczesnym i efektywnym metodom nauczania szkoła ta zyskała uznanie kilkudziesięciu tysięcy uczniów. Marka stała się rozpoznawalna, a to już połowa sukcesu.

Czy mam szansę we franchisingu?
To pytanie zadaje sobie każdy, kto choć trochę poznał temat i myśli o własnej firmie. Franczyza, w przeciwieństwie do własnej koncepcji biznesowej, wiąże się z dużo mniejszym ryzykiem i na ogół zapewnia stałe dochody. Ich wysokość jest oczywiście uzależniona od kwoty przeznaczonej na rozpoczęcie działalności, naszej pracowitości i zapału. Umiejętności grają rolę drugorzędną. Franczyzodawca daje bowiem możliwość korzystania z jego doświadczeń (know-how) oraz renomy płynącej z nazwy i znaku firmowego. Należy jednak pamiętać, że umowę franchisingową podpisuje się na minimum kilka lat – warto więc wybrać branżę, którą się lubi. Jeżeli np. naszą pasją są języki obce, to warto się zastanowić nad otwarciem wspomnianej już szkoły językowej. Jeśli mamy doświadczenie w branży gastronomicznej, otwórzmy restaurację. Nasza satysfakcja z pracy będzie wówczas przekładać się na wysokie zarobki. Innymi słowy – inwestuj w swoje pasje!

Przyszłość franczyzy w Polsce
Przyszłości nie da się oczywiście przewidzieć, ale doświadczenia rynków zachodnich powinny napawać przyszłych polskich franczyzobiorców optymizmem. Franchising ugruntował swą pozycję nad Wisłą – świadczy o tym zarówno rozwój polskich firm na zasadzie franczyzy poza granicami kraju, jak i zdecydowana przewaga firm krajowych nad zagranicznymi wśród franczyzodawców w Polsce. Rynek jest jednak nadal bardzo chłonny i w ciągu najbliższych lat powinna stale rosnąć grupa osób, które dorobiły się na franczyzie.

SmartPR



OFERTY PRACY

więcej ofert pracy

bizmarket.pl :: katalog stron firmowych

P O L E C A M Y

domportal.com.pl

portalpolski.pl/

OKNOBRAMA.PL

mbrokers.pl


REGULAMIN | O NAS | WSPÓŁPRACA | PARTNERZY | REKLAMA

© 2008 PartnerHandel.pl

programowanie KRONET